Maskers

11-10-2019
We hebben enkele vragen ontvangen als keeperschool omtrent de aanschaf van strafcornermaskers. Hieronder een uitleg van de visie van de keeperschool en club omtrent de strafcornermaskers.

STRAFCORNER MASKERS:  noodzaak of last?
Het wel of niet aanschaffen van maskers is een vraag waar meerdere teams en ouders mee stoeien. Het grote argument om het wel te doen is bij iedereen de ‘veiligheid’ van de lijnstoppers bij een strafcorner. Nu is de opkomst van de maskers een antwoord van de ontwikkeling van de sleeppush bij de strafcorner. Bij heren en dames 1 komt zo’n bal toch met een snelheid van over de 100 km/uur richting het doel en liefst richting de verre kruising, onbereikbaar voor de keeper. Dit zal in de praktijk bij weinig jeugdteams voorkomen.

Een masker heeft echter ook z’n nadelen die ook met veiligheid hebben te maken. Als de bal in een straal van 2 meter om je heen ligt, ben je het zicht op de bal kwijt en moet je reageren op de bewegingen van de tegenstander om te raden waar de bal is. En het laatste wat je wilt is dat deze de bal vanuit de rebound in het doel duwt, dus:  ‘Harken en hengelen met die stick’. Om nu te zeggen dat dit veiliger is, is dus de vraag. Misschien is het een idee dat we bij de corner allemaal een keeperuitrusting aan doen, zowel de verdediging als de aanvallers. Dit is uiteraard ook niet te realiseren.

De voor- en nadelen op een rij wat betreft de maskers:
Voordelen:
+ Zeer veilig als heren 1 of dames 1 een corner op jouw doel pusht.
+ Ook heel veilig als er bij de tegenstander een sleper zit die boven de 80km/u kan slepen.

Nadelen:
+ Duur in aanschaf
+ Zeer onhandig als de bal in een straal van 2 meter ligt
+ Zicht op de bal kwijt als deze op je af komt via de grond
+ 15% raakt gemiddeld kwijt gedurende het seizoen.
+ 90 % van de corners zijn geen sleepcorners in de 2de en lagere teams; bij het ene team wat meer dan bij de ander, maar bij de meeste teams wordt er helemaal niet gesleept en is een masker dus 100% tot last.
+ Uitlopers met een masker in teams waar wel gesleept wordt gaan meer risico nemen met alle gevolgen van dien.
Nikkels van den Bos
Ivan Weusten